INITIATIEF

Door Jasper Jager | Fotografie Oscar Seykens

Klimaat Master

Amar Sjauw En Wa-Windhorst

EVA-Lanxmeer, de grootste ecowijk van Europa

Bewoners realiseren zelf een zonnedak met slim laadplein

Door het semitransparante zonnedak schijnt prettig warm zonlicht. Eronder staan de auto’s droog geparkeerd. Het zijn trouwens steeds vaker elektrische auto’s die met zonne-energie worden opgeladen. Amar is terecht trots op dit project dat de grootste ecowijk van Europa in een klap weer toonaangevend maakt.

“Onze wijk is al 20 jaar toonaangevend in duurzaamheid en wij willen die koppositie behouden.”

Toen Amar in de wijk kwam wonen, werden hij en zijn partner uitgenodigd om te ‘gluren bij de buren’. Dat er ook over het verder verduurzamen van de buurt werd gepraat, is in zo’n wijk niet zo gek. Samen met Gerwin Verschuur kreeg Amar het idee om de parkeerterreinen in de wijk voor het lokaal opwekken van energie te gebruiken. Hij liet zich uitnodigen voor een duurzaamheidsavond van de gemeente. Daar lanceerde hij het plan voor een zonnedak boven een slim laadplein. Dat juist hij met dit idee kwam is niet zo gek. Amar is architect en heeft een eigen bedrijf dat zich veel bezighoudt met duurzaam ontwerpen. “We wilden in elk geval ons eigen huis energieneutraal maken, maar dit idee groeide uit tot een project dat de hele wijk een impuls gaf. En ik zie nu al dat het hier niet bij gaat blijven. Onze aanpak wordt opgepikt en kan zo voor heel veel extra duurzame energie zorgen. Tegelijkertijd maakt het elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker en groener.”

“Het opladen van auto’s maakt het project rendabel. Met het terugleveren betalen we als het ware de zonnepanelen. Met het opladen de constructie van het dak.”

Lokaal opgewekt, lokaal opgeslagen, lokaal gebruikt Wil je meer groene energie in de wijk? Dan is het zonnedak boven een laadplein een even elegante als efficiënte aanpak. Je hoeft geen extra ruimte te reserveren. De parkeerplaats is er toch al. En door ook laadpalen te integreren maak je het plan betaalbaar en bouw je stabiliteit in. ‘Het is eigenlijk simpel,’ zegt Amar. ‘Eén kilowattuur die je teruglevert aan het net levert minder op dan diezelfde kilowattuur die je levert aan een elektrische auto. Maar wat ons laadplein echt uniek maakt, is dat de elektrische auto’s ook kunnen worden gebruikt om overdag energie op te slaan. Die energie kunnen ze dan als de zon onder is leveren aan auto’s die ook willen opladen. Vandaar dat we het een ‘slim’ laadplein noemen.”

“Veel bewoners wilden zelfs inleggen zonder rendement te krijgen”

Geen last van laadpaalklevers Voor elektrische rijders heel herkenbaar. Je actieradius is gezakt tot nog maar een paar kilometer, maar bij elke laadpaal die je tegenkomt, staat al een auto. Die is weliswaar al opgeladen, maar de eigenaar is nergens te bekennen. Op het slimme laadplein heb je daar geen last van omdat na het laden het laadpunt wordt vrijgegeven. Aan elke pilaar van het zonnedak kan een laadstation worden geplaatst. Dus het aantal laadpunten kan nog flink worden opgeschaald. Elk laadpunt is bovendien vanaf acht parkeerplaatsen bereikbaar. Laad je overdag? Dan is dat voordeliger. En dat stimuleert mensen om te laden tijdens de rustige uren, mét zonne-energie.

De bewoners willen het duurzamer Sturende overheid? Dit keer stonden de bewoners zelf aan het roer. Amar: “We hadden het geluk dat we een goed projectteam van bewoners hadden. Ik heb als architect veel ervaring met bouwprojecten. Maar Arjen Schamhart wil ik hier zeker noemen. Hij weet de weg als het gaat om subsidies en kon zo de juiste potjes vinden. En hij heeft zich opgeworpen als projectleider. Dat is doorslaggevend. Want een goed idee kun je in een paar seconden bedenken. Om het uit te voeren heb je heel wat meer tijd en doorzettingsvermogen nodig. Daarom hebben we het project bij Coöperatie Vrijstad Energie ondergebracht. Zij bouwden het zonnedak en beheren het nu.”

“In Arnhem staan ze nu op het punt om een vergelijkbaar dak te maken bij het Gelredome…maar dan tien keer zo groot.”

Een zonnedak is geen gebouw en ook geen verkeersbord Het heeft een paar jaar geduurd voor het zonnedak er was. Waarom het zolang duurde? Het bestemmingsplan moest bijvoorbeeld worden aangepast. Maar wat is een zonnedak eigenlijk? Het is in elk geval geen gebouw en ook geen verkeersbord. En hoe zit het met de veiligheid? Met het onderhoud? En wat vinden de omwonenden? “Uiteindelijk waren maar liefst acht afdelingen van de gemeente bij ons project betrokken,” vertelt Amar. Ook de financiering was een complex verhaal. Het dak is voor een groot deel betaald door de bewoners zelf. Zij krijgen hun investering in vijftien jaar terug en verdienen bovendien een bescheiden rendement. Amar: “En dat rendement hoefden veel bewoners niet eens te hebben. Het ging ze erom dat ze iets konden doen voor het klimaat. En de bewonersinspraak? Die hebben we ook zelf georganiseerd.”

Of Amar andere wijken aanraadt ook een zonnedak met laadplein te creëren? “Het is heel veel werk. Maar wij weten nu hoe het moet. Eigenlijk zouden we op basis van onze ervaringen een draaiboek moeten maken. Dat scheelt al heel wat. En reken maar dat het heel veel voldoening geeft als het lukt.”

CO2 Winst: Duurzame energie zonder beslag op de ruimte. Voordelig en praktisch auto’s opladen met lokaal opgewekte groene energie. Ecowijk EVA-Lanxmeer is weer toonaangevend. In cijfers: jaarlijks circa 225 megawatt zonne-energie geproduceerd. 34 megawatt energie afgegeven aan elektrische auto’s. Dit zal nog toenemen door de groei van het aantal elektrische auto’s.

IEDEREEN DOETWAT

WAAROM SCHOON

VRIENDEN VAN SCHOON

CONTACT

Share this page