Door Jasper Jager | Fotografie Oscar Seykens

Klimaat master

Marcel Toet

Marcel Toet (BAM), Erik de Ruiter (BAM), Henk van Raan (Johan Cruijff ArenA)

Megabatterij van (elektrische) auto-accu’s die een tweede leven krijgen

“Je ziet het pas als je het doorhebt.”

Het gesprek dat in eerste instantie over de megabatterij in de Johan Cruijff ArenA zou gaan, gaat al snel over vergezichten (die soms al heel dichtbij zijn). Over Parkeerhubs waar elektrische auto’s een buffer vormen voor het elektriciteitsnet. Over scherpe doelstellingen die je alleen kan halen als je het elke dag duurzamer (en schoner) wil doen. En over partijen die samenwerken om dingen mogelijk te maken, waarvan we tot voor kort dachten dat ze echt niet konden. Is die megabatterij daarmee het begin? Nee. Het slotakkoord dan? Ook niet. Die batterij is een ‘sexy’ (excuus voor het woord) en heel tastbaar onderdeel van een ontwikkeling. Een omslag in denken, waarbij duurzaamheid centraal staat. En natuurlijk is het Henk van Raan van de Johan Cruijff ArenA die het in dit verband niet kan laten de meester te citeren. “Je ziet het pas als je het doorhebt.” En je krijgt het pas door als je ziet dat het werkt. Dat we echt samen kunnen werken aan een schone economie.

“Die megabatterij helpt om ervoor te zorgen dat er genoeg stroom is als bijvoorbeeld iedereen tegelijkertijd om 7 uur de tv aanzet om voetbal te kijken.”

Toch nog even terug naar die batterij. Die is gewoon heel ‘sexy’. Om drie redenen. Laten we beginnen met de omvang. Hij beslaat nu al een oppervlakte van zo’n 200 vierkante meter. En hij kan zelfs nog groeien. Hij is gecertificeerd en kan daarom direct gekoppeld worden aan het elektriciteitsnet. Om stroom op te slaan als het aanbod van (duurzame) energie groot is en om duizenden huishoudens van elektriciteit te voorzien als het aanbod klein is. Wat het ook tot een doorbraakproject maakt is dat de megabatterij is samengesteld uit gerecyclede accu’s die ooit in een elektrische Nissan zaten en nu een tweede leven krijgen. Nissan geeft 10 jaar garantie op de werking. Hoe dat kan? Een autobatterij heeft het in de ArenA een stuk beter dan in een auto. De temperatuur is gelijkmatig en niemand trapt het pedaal in om als eerste weg te zijn bij het stoplicht. Het blijkt dat die autobatterijen daardoor nog een heel leven voor zich hebben.

“We kunnen de capaciteit van de batterij nog groter maken door elektrische auto’s op het parkeerdak aan de batterij te koppelen. En dat doen we trouwens nu al.”

Even een rondje de verbeelding aan de macht Marcel: “wij bouwen steeds vaker ‘nul-op-de-meterwoningen’. Met goede isolatie en zonnepanelen.” Erik (vult aan): “maar daar is nu al bijna geen ruimte meer voor op het elektriciteitsnet. Dat net kan de schommelingen in vraag en aanbod van energie op bepaalde momenten gewoonweg niet aan.” Marcel: “dus die energie die je lokaal opwekt willen we eigenlijk ook graag lokaal gebruiken. Dat doen we met buurtbatterijen. Een buffer die je lokaal oplaadt en lokaal inzet.” Henk geeft nog een ander voorbeeld: “al die elektrische auto’s vormen straks een rijdende energiebron. Die bedrijven bijvoorbeeld met hun kantoor kunnen verbinden als de mensen daar aan het werk zijn. Mensen die zelf thuis energie opwekken met zonnepanelen, kunnen die in hun auto opslaan en teruggegeven aan het net. Of weggeven. Bijvoorbeeld aan mensen die hun energierekening niet meer kunnen betalen. Energy for good.”

Innovaties brengen onze doelstellingen dichterbij Innovaties zijn cruciaal voor het slagen van de energietransitie. Ruimte om te experimenteren is dat ook. Daar kan de overheid of een privaat publieke partij als de Johan Cruijff ArenA een belangrijke rol in spelen, merken ze bij BAM. Want ‘die batterij kan niet alleen letterlijk heel veel energie leveren. Hij maakt ook bij veel mensen de benodigde energie los om grenzen te verleggen’.

“Coöperaties. Het is misschien een woord met een oubollig imago, maar ze staan symbool voor een revolutie. Waarbij steeds meer energie lokaal wordt opgewekt en lokaal wordt opgeslagen en gebruikt.”


CO2 Winst: Een stabieler elektriciteitsnet. Proof of concept tweede leven accu’s, certificering megabatterij, inspiratie voor nog veel meer projecten. 3 Megawatt energie opslag.

IEDEREEN DOET WAT

WAAROM SCHOON

VRIENDEN VAN SCHOON

CONTACT

Share this page